dinsdag 8 februari 2011

Het kan vriendelijker

Foto: Nick J Webb
Bron: http://www.flickr.com/photos/nickwebb/3016498475
Automatisering is niet meer weg te denken uit onze samenleving en heeft ons veel gemak gebracht. Maar soms denk ik dat het wel eens wat vriendelijker zou kunnen. Sterker nog, de automatisering kan soms knap arrogant zijn.

Tenminste, dat vond ik gisteren. Ik wilde - in grote haast natuurlijk, dat zul je net zien - een treinkaartje pinnen uit een kaartautomaat. En ja, de automaat accepteerde mijn pas niet. 'Ongeldige pas. Betaal anders' (of zoiets moois) zei de kaartautomaat via het display tot mij. Daar kon ik op dat moment niet echt om lachen. 'Hoezo ongeldige pas?' dacht ik bij mijzelf. 'Die heb ik eerder in ditzelfde automaat nog probleemloos gebruikt.'

Nu is de automatisering en technologie zover dat als we een telefoon op een vliegtuig in de lucht richten, we op de telefoon kunnen zien welk toestel waarheen op weg is onder welk vluchtnummer hoe ver weg en op welke snelheid. En misschien was mijn pas wat vuil (?) en veroorzaakte dat de melding van de kaartautomaat. En ik snap ook dat de ruimte op zo'n schermpje beperkt is. Maar dan nog. Kan een melding van de kaartautomaat niet wat vriendelijker? Iets als 'Probeert u het nog eens'?

Uiteindelijk heb ik de trein gehaald en werd ik in de trein door een vriendelijke vrouwenstem van de vervoerder verwelkomd: 'Welkom in de stoptrein naar ... '.

Kijk, het kan wel.

Ze komen! Ze komen! De tabulae 2.0!

Motorola Xoom
Ze komen! Ze komen! Nee, niet de Romeinen, maar de tabulae. In 2011, en naar verwachting in grote getale. Volgens dit bericht zijn er nu al meer tablets dan netbooks verkocht. Het zegt genoeg.

De eerste in de rij is de Motorola Xoom. De Xoom is met veel tamtam (en een uitgekiende reclamestrategie via de nieuwe media) tijdens de dure reclameblokken rondom de Superbowl (drie miljoen dollar voor 30 seconden!) geadverteerd. De commercial is een afgeleide van een succesvolle commercial van Apple uit 1984. Daar zullen ze in het hoofdkwartier van Apple toch om gegrinnikt hebben, denk ik dan.

De tabletmarkt bestond tot nu toe uit een paar spelers, met in de hoofdrol de iPad van Apple en een bijrol voor Galaxy Tab van Samsung. Met de introductie van een nieuwe versie van het besturingssysteem Android door Google komt daar nu verandering in: Android 3.0 Honeycomb is speciaal gebouwd voor tablets. Fabrikanten kunnen met gebruik van dit OS een eigen tablet op de markt brengen zonder zelf een (duur) besturingssysteem te hoeven ontwikkelen. Eenzelfde ontwikkeling zagen wij bij de smartphones tenslotte ook.

Behalve de Motorola Xoom staan o.a. iPad 2 (april?) en de Playbook (verschijningsdatum onbekend?) van RIM (Blackberrie) op de rol. De iPad 2 is nog steeds voer voor geruchten maar de Playbook is al op een beurs (CES) gesignaleerd. De eerste indrukken waren veelbelovend.

Gaan de concurrenten het halen bij de good old iPad? Op technisch vlak zeker. Maar veel zal ook afhangen van het aanbod in de betreffende app stores. Want bij introducties van nieuwe tabletten waren de journalisten meer geïnteresseerd in de (grootte van de) bijbehorende app store dan bijvoorbeeld de technische specificaties.

Laat die tabulae maar komen.

* Update: 10 februari 2011: 14.15 u.: en weer één: HP introduceerde gisteravond zijn eigen tablet: HP TouchPad met eigen OS

Meer weten?
- Android 3.0 Honeycomb
- commercial (zonder het plankje van Tolsum!) met de eerste aankondiging van Motorola Xoom

maandag 7 februari 2011

Muze op Maandag: storm!

Foto: mrpbps
Bron: http://www.flickr.com/photos/mrpbps/5226283926
Het waait in Nederland. En niet zo'n beetje ook. In de klassieke oudheid wisten ze ook wat een storm was, als we de klassieke auteurs mogen geloven. Een stormscene werd een terugkerend thema in de klassieke literatuur. Muze op Mandag laat het stormen.

De oer-stormscene lezen we terug bij Homerus in zijn werk de Odyssee uit de achtste eeuw v. Chr. Als de nimf Calypso Odysseus eindelijk na zeven jaar gevangenschap laat vertrekken op zijn zelfgebouwde vlot van haar eiland Ogygia, steekt er een storm op. God van de zeeën, Poseidon, heeft nog een appeltje met Odysseus te schillen en geeft Odysseus een windkracht tien om de oren.

De storm van Poseidon (en Homerus) is zo indrukwekkend dat hij vele navolgingen kent. Natuurlijk bij Vergilius in de Aeneïs. Vergilius wilde met zijn Aeneïs een Romeinse variant voor de Ilias en Odyssee van Homerus creëren. En dat is hem meer dan gelukt. Maar ook de dichters na hem die we nu scharen onder de zilveren Latijnse poëzie, waren dol op stormen in hun epen. In de Griekse literatuur lezen we verschillende stormen en in verschillende literaire genres. Natuurlijk in het epos van Apollonius RhodiusArgonautica uit de derde eeuw v. Chr. maar ook in de Griekse roman Leucippe en Cleitophon van Achilles Tatius uit de tweede eeuw n. Chr. komt een mooi exemplaar voor. De beschrijving van een storm wordt zowat een stijloefening.

Hoe zag de storm er van Homerus uit? Lees mee met enkele fragmenten:

   [ ... ] hij (Neptunus - HL) dreef wolken samen, greep de drietand
   in zijn hand en bracht de hele zee aan het kolken.
   Uit alle windstreken joeg hij wilde rukwinden op, de
   aarde en zee verborg hij in dichte nevels
   en vanuit de hemel daalde een zwarte nacht neer.
   Stormwinden stortten zich op elkaar uit oost en zuid en
   west en noord, en er kwamen enorme golven aanrollen.
   Hij voelde dat zijn knieën en moed hem begaven, Odysseus,
   en wanhopig sprak hij zijn eigen trotse hart toe:
   'Krijgen we dat weer! Zou het ergste me nu overkomen?'
   [ ... ]
   Plotseling tolde het vlot rond, het roer schoot uit zijn handen
   en hij werd van het vlot af geslagen ver de zee in.
   Door de wervelstorm van de botsende winden brak de
   mast af en zeil en ra werden ver in de zee geslingerd.
   Hij bleef lang onder water, hij kon zo gauw niet boven
   komen door de golven en het gewicht van de kleren
   die Kalypso hem gaf, de stralende van de Godinnen.
   [ ... ]
   Maar terwijl hij (Odysseus - HL) met hart en ziel bezig was iets te bedenken,
   liet Poseidon, de aardschokker, plotseling een enorme
   golf voor hem oprijzen, angstaanjagend, gevaarlijk krullend...
   en die kantelde op hem. Zoals een harde windstoot
   kaf laat dwarrelen - en het stuift naar alle kanten -
   zo sloeg die golf het hele vlot uit elkaar. Maar Odysseus
   klom op één van de balken, schrijlings alsof hij paardreed,
   gooide uit wat Kalypso, de stralende van de Godinnen,
   had gegeven aan kleding, bond de sluier (beschermsluier van de zeegodin Ino - HL) om zijn
   middel, liet zich voorover vallen in zee met gestrekte
   armen en zwom wat hij kon.

Poseidon ziet het aan en gaat vervolgens op weg naar zijn tempel. De godin Athena geeft de zwemmende Odysseus een rugwind mee totdat Odysseus ongedeerd aan komt bij het land van de Faiaken.

(Homerus, Odyssee, 5, 291 - 375; vertaling: Imme Dros)

zaterdag 5 februari 2011

Tip: de oudheid geblogd

Marcus Curtius springt in het gat van het Lacus Curtius (replica)
Foto: Livius.Org (via Wikimedia Commons)
Een van mijn interesses is de (klassieke) oudheid. Sinds ik mijn eerste stappen heb gezet in de nieuwe media, ben ik op zoek naar wat oudheid in de nieuwe media, bij voorkeur vanuit het Nederlandse taalgebied of vanuit een Nederlandse achtergrond. Dankzij Festina Lente ben ik twee blogs met betrekking tot de oudheid rijker (S.P.Q.R. - Rome, de eeuwige stad en leraar klassieke talen) en ook Festina mengt met enige regelmaat een scheut oudheid in haar plezierige blog.

Onlangs kwam ik dit blog tegen: New at LacusCurtius & Livius. Het is het blog van Jona Lendering (Livius.Org) en Bill Thayer (LacusCurtius). Eén met veel (klassieke) oudheid, waarbij nieuws en bovenal claims bij nieuwe ontdekkingen veelal tegen een kritisch daglicht worden gehouden. Een aanrader.

En ook dit blog sprak mij aan: Oudheid. Het blog wordt onderhouden door de sectie Oude Geschiedenis van de Universiteit Utrecht. Het behandelt niet alleen aspecten rond de opleiding, maar ook nieuws over de oudheid. Zeker ook een bezoek waard.

Meer weten?
- lees hier over het Lacus Curtius bij het Forum Romanum in Rome

vrijdag 4 februari 2011

Sociaal lezen (dl 3): deboekensalon en boekenliefde.nl

Nog een keer dan, om het af te leren: sociaal lezen. Deze twee sites zijn er ook.
Foto: Daniel Y. Go
Bron: http://www.flickr.com/photos/danielygo/5391176827
De website deboekensalon is een vergelijkbare dienst als LibraryThing. Met deboekensalon van NBD/ Biblion (inclusief app voor iPhone/ iPod Touch) wil NBD/ Biblion zijn duizenden boekbeschrijvingen een plek geven op het Internet. Gebruikers kunnen deze besprekingen lezen, een persoonlijke boekengids aanmaken en deze met andere gebruikers van de website delen. De app stelt je in staat om boeken te zoeken via de smartphone waar je maar bent (inclusief de leuke functie om de barcode te scannen via de fotocamera van je smartphone), informatie over het boek te lezen en natuurlijk te delen via de sociale netwerken.

En dan nog deze: boekenliefde.nl. Ook via boekenliefde.nl is het mogelijk sociaal te lezen. En met de koppeling van je bibliotheekabonnement aan de site (de bibliotheken van Friesland worden ondersteund) word je ook herinnerd aan het verlopen van de uitleentermijn. Makkelijk. De app Bieb, waarmee je kunt zoeken in de bibliotheekcatalogus en je herinnerd wordt als de uitleentermijn is verstreken, haalt zijn gegevens van boekenliefde.nl.

Meer weten?
- meer over boekenliefde.nl vind je in dit blogbericht van het blog Mark Deckers dat veel bericht over de ontwikkelingen in de bibliotheek

Daar zit (mijn) muziek in!

Foto: @jackeliiine
Bron: http://www.flickr.com/photos/jackeliine/3756154251
Thuis mijn boeken catalogiseren: dat heb ik nooit gedaan. En ook na kennismaking met LibraryThing zie ik mijzelf dit nog niet zo gauw doen. Maar met muziek: dat was een ander verhaal.

Ik weet het nog goed. Het was op mijn eerste computer, dat ik mijn verzameling CD's ging catalogiseren in een tekstverwerker. De computer had een 8086-processor zonder harde schijf en elke keer dat ik de computer aanzette, moest ik eerst met een 5 1/4 floppy MS DOS laden, voor ik met de tekstverwerker, een versie van Tasword, (ook laden) aan de slag kon.

Op mijn volgende computer, een grote Hyundai met 80286-processor, had ik beschikking over een harde schijf. Een uitkomst! Nu kon ik programma's draaien zoals WP 5.1 (o ja, die!) en het database programma PC-File. Een kennis van mij had mijn oude tekstbestand met muzieknummers met veel moeite weten over te zetten in PC-File en nu kon ik met echte invoervelden mijn database uitbreiden. En af en toe afdrukken. Ik had een print in mijn ladekast liggen, in een mapje.

Nieuwe computers volgden, na DOS kwam Windows, en daarna de Mac. En inmiddels gebruik ik iTunes. OK, iTunes is niet zozeer een database-programma, maar het biedt mij wel een prima overzicht van al mijn muziek. En dat zonder handmatig invoeren van losse nummers en CD's dankzij de verbinding met Internet. Zelfs CD-hoesjes voegt iTunes toe. Bovendien, muziek downloaden we gewoon via datzelfde iTunes. Sinds een klein half jaar kun je via de nieuwe dienst Ping van iTunes je muziekverzameling ook delen met vrienden en kun je artiesten volgen.

Wat er van mijn database is geworden, kan ik mij eigenlijk niet zo goed herinneren. Waarschijnlijk is de database achtergebleven op een van mijn oudere computers. En de print? Ik denk nog in een doos op zolder.

woensdag 2 februari 2011

Sociaal lezen (dl 2): LibraryThing

Foto: Tresoar
Dit staat geschreven in de catalogus uit 1622 van de Amsterdamse Stedelijke Bibliotheek bij een verdwenen boek:
Geef het boek terug, dief. En beter je leven.
Een aantekening zoals hierboven zul je in de catalogus LibraryThing niet zo snel tegenkomen. LibraryThing is een sociale boekencatalogus met uitgebreide mogelijkheden. Ik heb het een en ander geprobeerd in het kader van de cursus 23 Dingen, en mijn ervaringen zijn positief. Met je muis langs de kaften van de boeken snuffel je heel makkelijk rond tussen de virtuele boekenplanken. Via LibraryThing kom je op ideeën, je kunt de boekinformatie opzoeken en beoordelingen lezen. Er is een mogelijkheid op het Forum berichten achter te laten en LibraryThing is geheel verbonden met de sociale netwerken. Sociaal lezen, dus.

Maar er is (nog) meer. LibraryThing maakt het ook mogelijk de bibliotheekcatalogus van bijvoorbeeld Tresoar aan de sociale catalogus van LibraryThing te koppelen. In de instituutscatalogus komen tags, recensies en titelsuggesties uit LibraryThing onder de titel te staan. Dat kan er dan zo (en klik op bijvoorbeeld de bovenste treffer uit de titellijst) uit zien. Aangesloten bibliotheken kunnen ook weer doorzocht worden via de pas gelanceerde app van LibraryThing (Library Anywhere) voor de smartphone. Op moment van raadplegen waren er echter nog geen Nederlandse bibliotheken aan de app gekoppeld.

LibraryThing is er zeker één om te onthouden. Het werkt makkelijk, de aanbevelingen brengen je op ideeën, en de aankondigingen van activiteiten van aangesloten bibliotheken vind ik een mooie functie. Maar om zelf mijn boeken te catalogiseren en te delen via LibraryThing, dat is toch niet helemaal mijn ding.