vrijdag 7 oktober 2011

i-wood: schrijfplankje voor kinderen

Dit bijzondere exemplaar van een schrijfplankje kwam ik tegen op het Internet. Een onvervalste diptychon, met speciaal ruimte voor de schrijfstiften (krijtjes, in dit geval). Maak kennis met de i-wood.

Sinds het project Het geheim van Tolsum waarin Fries Museum en Tresoar het Tolsumer schrijfplankje uit de collectie van het Fries Museum opnieuw hebben laten onderzoeken, heb ik mijn oog laten vallen op schrijfplankjes. Mijn blog is een schrijfplankje zowel in naam (Tabula Cerata is Latijn voor schrijfplankje) als in uitvoering (krassen in een digitaal schrijfplankje).

Als ik een lezing over het schrijfplankje van Tolsum geef, geef ik een overzicht van schrijfplankjes door de eeuwen heen tot aan onze tijd en laat ik een replica uit de oudheid zien, een uit de Middeleeuwen en enkele afgeleide vormen van het nu, zoals een lei en een magneetbordje. Een laptop is eigenlijk gewoon een diptychon (een set of codex van twee schrijfplankjes), vertel ik er dan bij.

En toen zag ik dit exemplaar! Prachtig, zo'n i-wood.

Meer weten?
- andere foto's en de prijs van de diptychon

0 reacties: