woensdag 4 april 2012

Internetten met de compatibiliteitsweergave

Dat was even schrikken, zondag anderhalve week geleden. Als webredacteur bij het Nederlands Klassiek Verbond (NKV) begeleid ik de ontwikkeling en bouw van de nieuwe website van het NKV. En dat is een machtige klus. De huidige website is vijf jaar geleden gepresenteerd en is, eerlijk gezegd, ingehaald door de tijd. Zo komt het dat we hebben gebouwd (en bouwen) aan een nieuwe website. Eentje met een nieuw uiterlijk, nieuwe functies en meer mogelijkheden.

In een reeks van wat wel lijkt, eindeloos testen van de nieuwe site stuit je steeds weer op wat anders. Zo ook die zondag. Ik demonstreerde de website op een computer die was voorzien van Internet Explorer 9.0. En verhip, sommige functies werkten ineens niet meer. En dat op zes dagen voor de presentatie. Paniek? Nee, maar dat ik er hard om kon lachen, dat ook niet.

Contact met de webbouwer bracht uitkomst. Ik moest voor het raadplegen van de site even de compatibiliteitsweergave van Internet Explorer 9.0 aanzetten.

Pardon. De wat?

De compatibiliteitsweergave. Dat is een heel lang woord (past zo in vierentwintig-letterwoord Lingo) voor een heel klein knopje rechts boven in de adresbalk. Als een gebruiker tijdens het surfen met Internet Explorer 9.0 problemen ondervindt met de weergave van websites, dan dient hij even op dat blauwe knopje te klikken. Die compatibiliteitsweergave.

Hoe het ook zij, het werkte. Ik kon weer opgelucht adem halen. En meteen een alinea toevoegen aan de handleiding bij de nieuwe website die ik aan het schrijven was. De website is afgelopen zaterdag gepresenteerd tijdens de Algemene Ledenvergadering van het NKV. Nieuwsgierig geworden? We werken hard aan de laatste punten voor een lancering in april.

0 reacties: