vrijdag 29 april 2011

Digitaal dia's delen (dl 2)

Had ik mij eerder afgevraagd of digitaal dia's delen via SlideShare ook iets voor mij zou zijn, inmiddels ben ik een account bij SlideShare verder en is de bovenstaande presentatie de eerste upload.

Even kort over SlideShare. SlideShare is een platform voor het publiceren en delen van presentaties via Internet. Niet alleen de bekende Keynotes of Powerpoints, maar ook PDF- en Worddocumenten en zelfs YouTubevideo's zijn er van harte welkom. SlideShare is sociaal delen, dus met alles erop en eraan. Presentaties zijn te downloaden en in te sluiten. De rechten regel je desgewenst via een CC. Allemaal heel 2.0 dus.

Is de presentatie eenmaal geüpload dan is het lastig wijzigingen aan te brengen. Wel kent SlideShare een vernunftig snufje: het genereert zelf een tekstversie van de presentatie door teksten uit de presentatie per dia genummerd onderaan de diashow voor je uit te schrijven. En ik aanvankelijk alles maar braaf intypen ...

De presentatie over de Buma Bibliotheek leek mij prima geschikt om SlideShare mee uit te proberen. Via een extra (of: ander) kanaal is het verhaal van de Buma Bibibliotheek (inclusief beeldmateriaal) voor iedereen beschikbaar om te vernemen èn te delen. Omdat Google SlideShare ook indexeert, is de introductie ook via deze weg te raadplegen. En las ik niet in deze presentatie van Christian van der Ven (Digitale Archivaris) dat je moet delen om te vermenigvuldigen?

Daarom, schuif de gordijnen dicht, zet de lamp in de projector aan, even scherpstellen en de diaslede van de Buma Bibliotheek (informatiecentrum voor de klassieke oudheid) erin. Dat wordt een avond ouderwets dia's kijken. Via Internet.

0 reacties: