zaterdag 16 april 2011

Digitaal dia's delen

Foto: shoothead
Bron: http://www.flickr.com/photos/leecullivan/107034313
Afgelopen week heb ik mijn deel uit de duolezing bij de tentoonstelling '(G)OUD GELD: munten en handel in Romeins Fryslân' voorbereid. Met een presentatie. Toen de presentatie gereed was, schoot mij SlideShare te binnen. Via SlideShare kun je presentaties delen op Internet. Is SlideShare ook iets voor mij, vroeg ik mij zo af?

Tijdens lezingen die we organiseren voor de leden van het Nederlands Klassiek Verbond (NKV), afdeling Friesland komt elk seizoen wel een keer de vraag of de spreker zijn tekst of presentatie ook beschikbaar wil stellen. Meestal is het antwoord hierop 'nee', hoewel laatst een afspraak werd gemaakt de presentatie toe te mailen.

Nog voordat ik actief was in de nieuwe media, keek ik niet zo heel raar op van dat antwoord. Immers, een lezing met presentatie vraagt het nodige onderzoek, voorbereidingen en tijdsinvestering. De lezing is jouw visie en jouw interpretatie op het onderzoeksmateriaal. De presentatie is een belangrijk onderdeel van die lezing, en dat 'geef' je niet zomaar weg.

Inmiddels heb ik kennis genomen van de mogelijkheden van de nieuwe media. Het delen van een presentatie via SlideShare is ook een vorm van publiceren. Digitaal publiceren. Je stelt je kennis beschikbaar in een klap voor de hele wereld. Auteursrechten heb je sowieso en deze zijn ook heel makkelijk te specificeren via CreativeCommons. Met de presentatie in the cloud kun je er makkelijk later nog eens naar verwijzen en je hebt altijd en overal beschikking over je presentatie. En trouwens, gaat het bij een lezing niet om de hele show in plaats van alleen een kale presentatie?

Is de knop bij mij nu om? Ligt eraan. De ene presentatie lijkt mij geschikter om te delen dan de andere. Dat kan zowel met de inhoud van de lezing/ presentatie als met de vormgeving (zoals rechten op gebruikte foto's) te maken hebben. Voor de presentatie bij '(G)OUD GELD' ben ik er nog niet helemaal uit. Maar het kan nooit kwaad nog eens wat aan die knop te gaan draaien.

Meer weten?
- Bespreking van Zipcast van Slideshare op het blog Digitale Archivaris van Christian van der Ven
- Slideshare volgens blog Neffens my van Otto Kuipers

0 reacties: