vrijdag 18 november 2011

De oude trouwe kaartenbak

Foto: Leo Reynolds
Bron: http://www.flickr.com/photos/lwr/4092135191
Kaartenbak. Die term heb ik al een poos niet meer gehoord in de boekerij van de Buma Bibliotheek. Gisteren kwam de kaartenbak toch weer langs. De kaartenbak van de Buma Bibliotheek heeft nog lang in het studiezaal naast de boekerij gestaan, en het is een paar keer voorgekomen dat ik een probleem rond een titelbeschrijving in onze catalogus met de kaarten uit de laden heb opgelost. Sinds de laatste verbouwing is ook deze kaartenbak definitief verhuisd.

Hoe zat dat gisteren? Er kwamen twee bezoekers in de bibliotheek, op zoek naar informatie voor een werkstuk. In de catalogus vind ik een boek dat wellicht interessant is voor het werkstuk. De bezoekers hebben geen pas bij zich en willen een andere dag terugkomen om het boek aan te vragen en in te zien. Dan volgt dit gesprek:

- Zal ik je laten zien hoe je het boek kunt terugvinden in de catalogus?
- In de catalogus?
- Tresoar heeft 650.000 boeken. Deze staan in de catalogus. Om boeken terug te vinden kun je zoeken in de catalogus.
- O. Dus een catalogus is een soort kaartenbak.

Die zag ik niet aankomen.

0 reacties: