donderdag 11 november 2010

De Grote Ken-Je-Klassiekentwiz

Nee, het is geen spelfout. Eerder een flauw woordgrapje.

Hoe zit dit? In 2011 vindt voor de vierde keer de Week van de Klassieken plaats. Van 14 tot en met 24 april is er aandacht voor boeken uit en over de oudheid, rond het thema geld. En Tresoar doet voor de vierde keer mee.

Een onderdeel van de Week is de Grote Ken-Je-Klassiekenquiz voor gymnasiumleerlingen. Gymnasiumleerlingen uit de vierde en vijfde klas uit heel Nederland (en in 2011 wellicht ook Belgiƫ) gaan de strijd met elkaar aan. In Tresoar vindt de halve finale regio Noord-Nederland plaats en Tresoar coƶrdineert deze (inter?)nationale quiz.

En nu de Grote Ken-Je-Klassiekentwiz. In mijn zoektocht de nieuwe media bij de Week en de quiz te betrekken kwam ik op de twiz: waarom spelen we de Grote Ken-Je-Klassiekenquiz ook niet via Twitter? De korte berichten van maximaal 140 tekens zijn bij uitstek geschikt om vragen mee te stellen. De deelnemers geven hun antwoord per mail of op een speciaal hiervoor ingerichte website. De best-scorende verdient een finaleplaats. Of een boekenpakket. Of een jaar lang gratis toegang tot de deelnemende musea, het Allard Pierson Museum, het Rijksmuseum voor Oudheden, Museum Het Valkhof, en Tresoar. Of de eeuwige roem. Affijn, de twiz is in mijn ogen zeker iets om verder te onderzoeken.

Het is mijn eerste poging tot anders denken. Hoe krijgen we de nieuwe media bij activiteiten van Tresoar? Hoe voegen we Web 2.0 toe aan al bestaande activiteiten? Bij de voorbereidingen van de Week voor 2010 heb ik nog geen moment stilgestaan bij de nieuwe media. Nu, vijf weken na de start van de cursus 23 Dingen denk ik: we hebben kansen gemist in 2010. Zo snel kan het gaan.

2 reacties:

23 Dingen zei

Wow, wat een impact heeft het consumeren van de Dingen dan al op je. En ik vind zelf dat Tresoar al op heel veel 2.0 terreinen goed en pionierend actief is. Het lijkt er nu wel op dat het draagvlak, de bekeindheid onder de medewerkers wel groeiende is.

Hans zei

@ Rob
In 2010 hebben we voor de Week o.a. het tweede deel van het project Het geheim van Tolsum gehad (internationaal wetenschappelijk onderzoek naar de neiuwe tekstlezing in het schrijfplankje van Tolsum uit de Romeinse oudheid) met publicatie, website en presentatieavond. En daarnaast dus de Grote Ken-Je-Klassiekenquiz. Hier had ik Web 2.0 bij kunnen halen.