donderdag 19 mei 2011

Materiaalpech

Foto: iLikeSpoons
Bron: http://www.flickr.com/photos/ilikespoons/2265705931
Dinsdagavond ontvingen wij leden van het Archeologysk Wurkferbân voor de tentoonstelling '(G)OUD GELD: munten en handel in Romeins Fryslân' van Fries Museum en Tresoar. De avond hebben we opgesplitst in twee delen: eerst een lezing en dan de rondleiding in de tentoonstelling.

En wat mij nog nooit eerder is overkomen bij een lezing, gebeurde nu. Materiaalpech. Vanuit het Nederlands Klassieke Verbond, afdeling Friesland organiseer ik nu negen jaar lezingen in Tresoar. Als een spreker vraagt naar de faciliteiten, antwoord ik altijd vol trots dat zij in Tresoar volop aanwezig zijn. Zelfs de diaprojector bij een lezing vorig jaar kon Tresoar na enig speurwerk via het Fries Filmarchief leveren. Helemaal scherp was het beeld aanvankelijk niet, maar een ferme draai bracht de vast gestofte lens weer in beweging.

Tot eergisteravond. Computer aan, beamer aan, en .... geen beeld. Komt vast nog wel. We herschikken intussen de stoelen in de zaal en ... nog steeds geen beeld. Samen proberen we de verschillende knopjes, totdat we een rood lampje naast de tekst 'lamp' zien branden. Aha! Dat wordt hem niet. Plan B is niet mogelijk omdat onze tweede presentatiezaal besproken is voor een bijeenkomst. Dan maar kopieën maken van prints van de Powerpointpresentatie en deze uitdelen?

Gelukkig had mijn collega nog een konijn in zijn hoge hoed: in ons leslokaal staat een digibord ... er is nog tijd ... als we die nu eens proberen? En die ging. In sneltreinvaart herschikten we de stoelen in het leslokaal, en met het zweet op mijn voorhoofd heette ik de bezoekers welkom.

Een dag later test onze afdeling ICT de bewuste beamer. En verhip! De beamer werkt. Alsof er niks aan de hand is.

0 reacties: