woensdag 6 april 2011

Gokken op de nieuwe media. Maar welke?

Foto: State Library of South Australia
Bron: http://www.flickr.com/photos/state_library_south_australia/3925493340
Bij welk platform in de nieuwe media kun je je als erfgoedinstelling beter wel aansluiten en bij welke niet? Want hoe weet of 'jouw' platform over een aantal jaren nog populair of succesvol is? Of zelfs nog bestaat?

Dat was een van de vragen voor digital media & marketing professional @SanneW op de afsluitende bijeenkomst in Tresoar van de cursus 23 Dingen. SanneW verzorgde die ochtend (nu twee weken geleden) een lezing over hoe Tresoar de nieuwe media (beter) kon inzetten.

Het sociale netwerk MySpace is een mooi voorbeeld. Ik las op nieuwblog nrcnext.nl dat MySpace in zwaar weer zit. De storm is zelfs zo zwaar dat het te koop aangeboden wordt op een veiling. Is er geen koper, dan is er hoogstwaarschijnlijk ook geen redding meer. En dat terwijl nog maar vijf jaar geleden MySpace het grootste sociale netwerk van de Verenigde Staten was. Groter dan Facebook in die tijd.

Terug naar de vraag. Volgens Sanne is het verstandig je aan te sluiten bij de grote platforms. Zo moet het gek lopen dat bijvoorbeeld Flickr-eigenaar Yahoo de koers radicaal wijzigt. Maar investeren in een beginnend medium zoals FourSquare (een op locatie gebaseerd sociaal netwerk) is ook weer aantrekkelijk omdat zo'n netwerk vanwege de nieuwigheid in Nederland juist de nodige media-aandacht oplevert.

In ieder geval lijkt MySpace nu niet het goede paard te zijn om op te wedden.

0 reacties: