vrijdag 6 januari 2012

Gevangen in drukwerk

Drukpers; foto: GmanViz
Bron: http://www.flickr.com/photos/gmanviz/6386655939 
Op dit moment ben ik bezig met de opmaak van Convocaat, het programmaboekje dat Nederlands Klassiek Verbond, afdeling Friesland uitgeeft om de leden van onze afdeling te informeren over de lezingen en activiteiten van onze afdeling voor het komend (huidig) seizoen.

Dat is altijd een leuke klus. Ik gebruik hiervoor het bekende pakket InDesign. De tekst een puntje groter, tekstkolommen ten opzichte van elkaar uitlijnen, het logo een (tiende)millimeter naar links, nee, toch weer naar rechts: ik kan mij er prima mee vermaken.

Zoals dat gaat met het opleveren van dit jaarlijkse programmaboekje, is er een deadline. En zoals dat ook gaat, zou je graag net wat extra informatie in je drukwerk op willen nemen dan je op moment van samenstellen beschikbaar hebt. En dan merk je weer eens hoe enorm vast en opgesloten informatie in drukwerk zit tegenover informatie publiceren via Internet. Natuurlijk, ook bij publiceren via Internet heb je deadlines te halen, maar als er na eerste verschijning iets wijzigt of je hebt extra toelichtende informatie beschikbaar, pas je dit even aan en klaar.

Mijn 'drukwerkje' legt daarentegen alles onverbiddelijk vast. Het zou de afdeling weer een extra brief aan de leden van de afdeling kosten, mocht de informatie onvolledig blijken te zijn of er onverhoopt toch iets veranderen. En dan heb ik het nog niet over die ergerlijke typefout, die nu al vanuit een hoekje naar mij zit te loeren ...

Ik beleef veel plezier aan het maken van Convocaat en ik zie reikhalzend uit naar het moment dat ik het boekje voor het eerst echt met mijn handen kan voelen. Maar de flexibiliteit van digitale informatieverspreiding bevalt mij toch beter. Eén troost, het programma van de afdeling Friesland staat (binnenkort) ook op Internet.

0 reacties: