dinsdag 6 september 2011

Nieuwe Encyclopedie van Fryslân: woorden tellen

Woorden tellen. Dat is niet het eerste waar je aan denkt als je even iets opzoekt in een gedrukte encyclopedie. Maar ik weet nu wel beter. Veel beter.

In Tresoar werken we sinds 2009 aan een encyclopedie over Friesland: de Nieuwe Encyclopedie van Fryslân (NEF). Het wordt de opvolger van de Encyclopedie van Friesland uit 1958. De NEF verschijnt in twee of drie delen drukwerk, en daarna online.

Voor de NEF schrijf ik twee lemma's. En dat valt mij nog niet mee. Ja, ik vind het prachtig dat ik bescheiden mag meeschrijven aan dit grote project. En ja, ik mag graag een tekst opstellen. En ja, de redactie helpt de auteurs goed op weg met een uitgebreide auteursinstructie. Nee, dat is het allemaal niet. Het zit 'm in de stijl en in de lengte.

Een encyclopedie verlangt een ander stijlregister dan, zeg maar, een bericht voor mijn digitale schrijfplankje. Telegramstijl, maar dan weer net iets uitgebreider. Maar het is vooral de lengte van het lemma die het 'm doet. Waar een lemma in een online encyclopedie in principe een oneindige lengte kan hebben, ben je bij druk gebonden aan een beperkt aantal woorden. Nu weet ik dat een tekst altijd korter kan, maar als je voor een volledig lemma slechts vijftig woorden tot je beschikking hebt, dan is de bodem al gauw in zicht.

Lang zat ik vast op achtenvijftig woorden voor dat ene lemma. Dat was nog acht te veel. Acht. Dat is evenveel woorden als in deze zin. Gisteren heb ik ook die laatste acht woorden weten weg te schrapen. En nu op weg naar een nieuw rondje schrapen en schrappen voor het tweede lemma.

Het is mooi werk.

Meer weten?
- 289 woorden voor dit blogbericht

2 reacties:

Festina Lente zei

Succes! Het lijkt een beetje op twitteren, zo te lezen!

Hans zei

@Festina
Dank je. Dat vind ik een mooie vergelijking. Het is een mooie klus. Voor het andere lemma heb ik iets meer lucht.