vrijdag 1 juli 2011

Blogkermis: in een bibliotheek in 2021 ...

Foto: Librarian by Day
Bron: http://www.flickr.com/photos/librarianbyday/3426532334
- Hé, zie je dat?
- Nee. Wat?
- Die bezoeker daar. Hij loopt zo door naar de boekerij.
- Nee toch?
- Ja echt!
- Wat doen we?
- Blijven lachen en knikken, misschien gaat hij daar dan vanzelf weg.
- Wat denk je, hij zou toch niet op zoek zijn naar een boek? Ik bedoel, een boek van papier?
- Ik mag hopen van niet. Dat heb ik al in geen jaren meegemaakt. Maar laten we vooral rustig blijven. Als ik het mij goed herinner, bestaat er een protocol voor als er een bezoeker in de boekerij is. Momentje ...
- En als hij straks ook nog een vraag gaat stellen over een boek?
- Ja ja, ik ben al aan het zoeken op mijn touchscreen bureaublad.
- En als hij straks ook nog een boek wil lenen?
- Lenen? Doe niet zo idioot. Boeken download je toch gewoon. Dat weet toch iedereen. Tss. Wie komt er nu in de bibliotheek om een boek te lenen. Als je nu een bibliotheek bezoekt om bijvoorbeeld een lezing bij te wonen of een expositie te zien, om mensen te ontmoeten in het leescafé, of om je te laten gidsen en coachen door al die informatie die nu zo voorhanden is, ja, natuurlijk. Maar een boek lenen?! Maar waar is dat protocol nu?
- En als hij nu een heel oud boek wil aanvragen en inzien?
- Oude boeken zijn allemaal gedigitaliseerd. Deze kun je gewoon via Internet raadplegen. Daar heb je zelfs de bibliotheek niet meer voor nodig. Helaas. Over oud papier gesproken, misschien heb ik het protocol wel ergens op papier?
- Eh, niet om het een of ander, maar hij komt onze kant op ...
- Niet in deze la ... Misschien helemaal onderin de kast ... Nee, ehm ...
- ... met een boek in zijn handen ...
- Het moet er toch zijn. Als ik maar eens wist waar ...
- ... en met een bibliotheekpasje!
- Gevonden! Onderin de papierbak naast die doos met afgeschreven e-readers. Ha, ik wist wel dat het er was.
- Schiet op!
- Even kijken. Lastig dat zoeken, zo zonder zoekfunctie: boeken uitlenen, boeken uitlenen, boeken uitlenen. HET STAAT ER NIET OP!

- Goedemiddag allebei. U werkt hier? Mooi. Ziet u, ik kom hier dit boek ...
- Ja???
- ... terugbrengen. Ik vond het op zolder. Er zat ook een pasje bij en een bonnetje in. Volgens de datum op het bonnetje had het boek al op 30 juni 2011 teruggebracht moeten worden. U beiden zult het boek wel erg gemist hebben in uw bibliotheek. Prettige dag verder.

Meer weten?
- dit is een bijdrage (met een knipoog) aan de blogkermis van het blog De Informatiemakelaar over de toekomst van de bibliotheek

0 reacties: