maandag 6 juni 2011

In the news today: iCloud

Klik op de foto voor vergroting
Ongelooflijk. Apple heeft zijn marketing zo goed voor elkaar.

Zojuist heeft Steve Jobs zijn presentatie afgerond met daarin de aankondiging van drie nieuwe producten, waaronder het veelbesproken iCloud. Met iCloud bewaar je gegevens in de wolken die automatisch gesynchroniseerd worden op je andere (Apple)producten. En dat alles ingebouwd in je huidige programma's, dus je hoeft niks te installeren of te leren. 

Technisch gezien natuurlijk allemaal even geweldig. En als liefhebber van Apple heb ik een en ander ook gevolgd via liveblogs deze avond. Maar wat mij het meest verbaast, is de impact van Apple. Want bij deze presentatie ging het niet om een nieuw, magisch en revolutionair product, maar om een dienst en software. En zeg nu zelf, eigenlijk is het best een technisch verhaal dat lang niet iedereen in eerste instantie zal aanspreken.

Daarom is mijn verbazing extra groot als ik zie dat twee grote kranten deze presentatie en deze diensten zo belangrijk vinden dat zij het nog tijdens de presentatie op de voorpagina van hun website hebben geplaatst!

Met zoveel aandacht en zoveel gratis reclame begin ik mij af te vragen: zie ik hier niet langzamerhand een Apple-zeepbel ontstaan en de wolken indrijven?

2 reacties:

Unknown zei

Dat marketingaspect heeft Apple al heel lang goed voor elkaar en ik vraag me ook keer op keer af waarom zij die buzz wel bij iedere scheet creeren, en andere bedrijven niet. Een deel zal Hype zijn, maar door het toch een beetje exclusief te houden met de officiële stores etc, houden ze de vraag altijd op peil en het niveau van hun hard- en software is ook bovengemiddeld. Zoiets zal het zijn.

Maar opmerkelijk is het zeker. Rare wereld.

Hans zei

Dat moet het wel zijn. Ook schaarste in je eigen informatieaanbod zal bijdragen. Niet voor niets heet een van de bekendere sites over Apple MacRumours, zoals ik dit argument een keer heb gelezen. Bewust lekken maakt ook deel uit van deze strategie. Leuk is wel dat Apple in succesjaar 2010 minder geld heeft uitgegeven aan marketing dan het jaar ervoor, zoals ik in een ander artikel las.