vrijdag 10 juni 2011

De oudheid in (mijn) handen

Gouden vingerring met kornalijn uit vierde eeuw n. Chr.
(collectie: Fries Museum; foto Tresoar)
Dat had ik gistermiddag. Letterlijk. En het was mooi.

De tentoonstelling '(G)OUD GELD' van Fries Museum en Tresoar is afgelopen en maakte plaats voor een nieuwe tentoonstelling in Tresoar. De vitrines gingen open, en samen met mijn collega hebben we de oude drukken opgeborgen in ons magazijn en de objecten uit bruikleen van het Fries Museum weer ingepakt voor transport terug naar het Fries Museum.

Ik zal zeggen, we hebben onze tijd er wel voor genomen. Want hoe vaak krijg je de kans om de oudheid in je eigen handen vast te houden? De gouden munten zijn rijk van detail als je ze van dichtbij kan bekijken. En zwaar ook. Het schrijfplankje van Tolsum voelt droog, licht, breekbaar, alsof je een plankje van piepschuim in je handen hebt in plaats van een van zilverspar. En wie was die Romein die deze stilus (schrijfstift) 2000 jaar geleden precies zo met duim, wijsvinger en middelvinger in de schrijfhouding heeft vastgehouden als wij gisteren? En wat heeft hij toen geschreven?

De details van het bronzen godenbeeldje, de dubbele maatverdeling op de helft van de unster, de gem en het dunne goud van de gouden ring, de ringen in de amfoorfragmenten die zijn meegebakken nadat de pottenbakker met zijn vingers het klei voor de amforen had gedraaid en opgerekt: ik bedoel, hoe dicht kun je bij de oudheid komen?

Terug van het Fries Museum lopen we de (bijna lege) expositieruimte binnen, als vier bezoekers op ons afkomen die speciaal voor '(G)OUD GELD' naar Tresoar zijn gekomen en graag nog een kijkje zouden willen nemen. Tja, wat zeg je dan, als je bij de lege vitrines staat waarin nog maar anderhalf uur geleden de oude drukken en objecten lagen? We leggen de situatie uit en ik geef nog een setje boekenleggers mee.

En dan is het echt klaar. Ik ben benieuwd wat we volgend jaar gaan doen met de Week van de Klassieken.

Meer weten?
- De oudheid in handen is de titel van boek en website over Middeleeuwse handschriften van Tresoar

2 reacties:

Festina Lente zei

*jaloers*!

Hans zei

@Festina
Tijdens het inrichten hadden we weinig tijd om de objecten goed te bekijken, maar bij het weer inpakken voor transport wel. Het voelde als een voorrecht.