donderdag 5 mei 2011

Update een iPad: een blik achter de schermen

Zojuist heb ik de nieuwste versie van iOS (besturingssysteem van de iDevices, zoals iPhone en iPad) geïnstalleerd op mijn iPad. Een druk op de knop en iTunes op mijn Mac en iPad doen hun werk. En terwijl ik naar de voortgangsbalkjes van iTunes èn op de iPad tuur, stel ik mij zo voor hoe dat dan in zijn werk gaat:

- Hallo iPad, hier iTunes. Over
- iPad hier. Over.
- Klaar voor een update? Over.
- Klaar. Over.

En omdat je tijdens de update niks anders kunt doen dan toekijken, vind ik zo'n update elke keer weer spannend. En hopen dat de stroom niet uitvalt.

- De update even voor je klaarzetten. En daar komt 'ie hoor. Over.
- Zeg, hoe staat het met je, daar op het bureau? Nog wat bijzonders meegemaakt? Over.
- Mwa, wat downloads. Verder niks bijzonders. Deze gebruiker probeert niet zoveel de laatste tijd. Om maar van jailbreaks te zwijgen. En jij? Over.
- Ik heb toch niks te klagen met deze gebru ... - hee, je kietelt. Over.
- Sorry, moet even. Maar je was aan het vertellen. Over.
- Ik heb toch de nodige apps binnengehaald en ik kan dat goed aan mijn scherm voelen. Wat je zegt, een jailbreakje maakt het wel spannender. Over.

En dan zie je het: de balkjes van iTunes en iPad die de voortgang van het proces weergeven, lopen niet synchroon. Moet ik wat doen?

- Hé, weet je wat? Zullen we hem eens plagen? Als mijn balkje nu eens eerder volliep, dan de jouwe. Dat moet hem wel de stuipen op het lijf jagen, denk je niet? Over.
- Ja, ja, ja, en dan laat ik mijn balkje extra lang stil staan ... Over.
- ... en dan tover ik daarna nog wat balkjes op het scherm. Over.
- Kom, gaan we doen! Jij begint. Over.

En net op het moment dat het ene balkje klaar is (die van iTunes), blijft de ander (iPad) hangen. Het zweet breekt mij uit: klopt dit wel? Gelukkig, iTunes tovert weer nieuwe balkjes op het scherm die ook weer vollopen. En dan is de iPad nog maar een herstart verwijderd van een geslaagde update.

- Zo, een herstart, en weer klaar. Zeg iPad, ben je er nog? Over.
- Ja, ik ben er weer. Deze update voelt goed. En, zag je hem schrikken van achter het bureau, met je ingebouwde camera? Over.
- Hij trok wit weg. Ik zeg je, hij trok wit weg! Over.
- Ja, ik voel zijn klamme zweethandjes nu op mijn scherm. Wat een grap! Moeten we vaker doen. Over.
- Maar ik zie dat hij gaat loskoppelen. Tot de volgende keer, hè. Over.
- Het was leuk je weer te spreken. Over.

Een intrigerend proces.

0 reacties: