dinsdag 24 mei 2011

Terug naar school

Foto: Menage a Moi
Bron: http://www.flickr.com/photos/bearpark/3364837975
Hoe lang is het geleden dat jij door de gangen van een middelbare school liep, de schoolbel hoorde, het gestommel op de gang aanschouwde of plaats nam in een van de lesbanken?

Voor mij een behoorlijke poos. Gisteren bezorgde ik de L.A. Buma-bokaal (wisselbeker voor de school van de winnaar van de Grote Ken-Je-Klassiekenquiz, regio Noord-Nederland) op het Christelijk Gymnasium Beyers Naudé. Of ik ook nog zin had in een rondleiding, vroeg de docent? Natuurlijk! En zo maakte ik kennis met Marius (het volledige harnas met helm, schild en schoenen van een Romeinse soldaat), struinde ik door de gangen en bracht ik (natuurlijk) een bezoek aan de mediatheek.

Wat mij het opviel, waren de digiborden. In elk lokaal een digibord. Thuis of op school de lessen voorbereiden, inladen in de software op het netwerk, en klaar. Niks geen krijtjes, borstels of natte sponzen in (of: door) het lokaal. Alles digitaal. Een voorbeeld: samen Latijnse versregels scanderen op het digibord, vervolgens met een veeg de goede scansie laten zien en bespreken, en tot slot met een tik via YouTube laten horen hoe het Latijn heeft geklonken. Ook handig: heb je een les eenmaal gemaakt, dan kun je de les zo een volgende keer weer van stal halen.

De verschillende lesmethodes voor de klassieke talen leveren (nu nog) geen lessen of lessuggesties digitaal aan, maar al wel zijn alle teksten uit de boeken digitaal beschikbaar om voor de eigen lessen te gebruiken. En zo zijn er veel meer voorbeelden te verzinnen van het gebruik van het digibord. Zo mooi gaat het in het hedendaagse onderwijs.

In ieder geval, de L.A. Buma-bokaal heeft een mooi plekje in het vaklokaal.

Meer weten?
- aanstaande vrijdag: workshop 'Werken met een digibord' in Tresoar

2 reacties:

Tineke Neyman zei

Ik zou zeggen: denk als erfgoedinstelling ook eens na over de mogelijkheden die het digibord biedt. Maar lesmateriaal dat door docenten te gebruiken is op het digibord. Zet teksten / boekenlijsten / leuke weetjes / jouw blog (!) onder het kopje 'educatie'. Wij van het Kultuerfilter willen het wel onder de aandacht van de scholen brengen. Dus: Hans, grijp je kans.

Hans zei

@Pi
Ga ik doen! Dank voor de tip.
We zijn bezig met lesprogramma's voor de Buma Bibliotheek.
En veel succes morgen. Ik kan er helaas niet bij zijn.