dinsdag 17 mei 2011

Heb jij al geappeld vandaag?

Foto: mando2003us
Bron: http://www.flickr.com/photos/51788543@N00/110619784
Geappeld? Gegoogeld, ja, dat ken ik wel:

- Hoe heette die nieuwe krantenapplicatie voor de iPad ook al weer? Het was van een regionale krant.
- Ja, dat heb ik ook gelezen. De besprekingen waren erg positief. Hoe heette die ook al weer? Heb je al gegoogeld?
- Nee, nog niet. Ik googel wel even.

Maar appelen? Totdat ik dit bericht las op het e-zine/ weblog Marketingfacts. Daar doet Marketingfacts een voorstel voor een nieuw werkwoord: appelen. Immers, aldus het e-zine, als er één fabrikant is, die de afgelopen periode de wereld van Internet en communicatie heeft opgeschud, dan is het wel Apple met de introductie van de iPhone en de App Store. De American Dialect Society heeft het woord 'app' (software voor pc of smartphones) gekozen tot woord van het jaar 2010. In het Engels kan het achtervoegsel '-le' van een naamwoord een werkwoord maken. Dus (om Marketingfacts te citeren):
... waarom niet app-le beschouwen als het werkwoord bij app?! Passieve betekenis: to use as an app, en actief: to make an app.
In het Nederlands zou dit dan - naar analogie van onder andere googelen en googlen - appelen en applen worden. Krijgen we dan zoiets als:

- En, heb je die app al gegoogeld?
- Jazeker! En gevonden. Ik appel nu de LC op mijn iPad. Goede app trouwens, van de Leeuwarder Courant.
- Is dat zo? Dan zal ik de app ook downloaden.
- Moet je doen. De LC heeft hier hun krant goed geappeld.

Meer weten?
- googelen of googlen?
- de Leeuwarder Courant op de iPad met de speciale app

0 reacties: