woensdag 6 april 2011

Nu ik nog ...

Foto: makeitgreat
Bron: http://www.flickr.com/photos/philgerb/532663899
Vanochtend had ik mijn tweede ochtend op het documentatiecentrum van school. We bemannen op een ochtend het documentatiecentrum met ons tweeën. Computer opgestart, aantekeningen erbij, mij kan niks gebeuren.

Op de 'poststapel' zag ik drie nieuwe aanwinsten liggen. Ha, een leuk klusje: boeken toevoegen aan de collectie via het uitgifte- en beheersysteem van het documentatiecentrum, Educat-B. Hoe dat in zijn werk gaat, had ik tijdens mijn introductie gezien. 

Intussen druppelen de eerste leerlingen binnen. Een boek inleveren hier, een boek uitlenen daar. Suggestie voor een onderwerp zus, kopie maken zo. Grappig hoe je ook in de schoolbibliotheek soms aanloopt tegen typische 'bibliotheekaangelegenheden': een uitlening kon niet teruggevonden worden, een boek was volgens het systeem aanwezig maar stond niet in de kast, boeken stonden door elkaar. Enfin, het bekende verhaal.

Tussendoor storten we ons op de nieuwe aanwinsten. Ook zagen we dat een boek niet goed in de catalogus stond. Doen we dat ook. Dachten we. Maar dat liep anders. Wat we ook probeerden, het lukte niet. Tenminste, niet geheel naar tevredenheid. Totdat aan het eind van de ochtend een gedrukt exemplaar van de handleiding van Educat-B boven water kwam. Aha! Die is samen met de nieuwe aanwinsten voor een volgende keer.

Een ochtend op het documentatiecentrum: het is mooi werk en het is goed om te zien dat leerlingen zo gebruik maken van het centrum. De leerlingen kunnen er prima zelfstandig aan de slag. Nu ik nog ...

0 reacties: