zaterdag 23 april 2011

Een Quest(e) naar Tolsum

Bron: http://www.quest.nl/braintainment/extra/opgetekend/opgetekend-aflevering-9
Vandaag zag ik het in de winkel liggen: het nieuwe nummer van het tijdschrift Quest (mei 2011). Snel even door het blad heen gebladerd en daarna zo in mijn mandje met de laatste Paasboodschappen naar de kassa. Hier keek ik al een poos naar uit.

Eerder dit jaar vernam ik via het Fries Museum van het voornemen van Quest aandacht te besteden aan het schrijfplankje van Tolsum. Het schrijfplankje zou figureren in de rubriek 'Opgetekend'. In deze rubriek wordt door middel van een strip in beeld gebracht wat het verhaal achter een archeologische vondst kan zijn. Na de strip volgt een toelichting. De rubriek is ook te vinden op de website van Quest waar meer ruimte is voor extra informatie. 

Niet zo heel lang geleden kwam er de eerste proef van de tekst, en sindsdien stond ik op de uitkijk. Tot ik vandaag het nieuwste nummer in de supermarkt in het tijdschriftenrek zag liggen. Met het plankje van Tolsum. 

En het is een mooi stuk geworden. Zowel in druk als op Internet (Opgetekend, aflevering 9). Quest geeft het schrijfplankje in de rubriek een noordelijke context en binnen deze context is een scenario voor de strip bedacht en uitgewerkt. Het plankje is in het noorden gevonden dus waarom zou ook het verhaal erachter niet in het noorden hebben plaatsgevonden? Alle elementen zijn aanwezig: namen van de ondertekenaars, hun legioenen, vondstlocaties uit de Friese terparcheologie met hun vondsten. Het zou zo maar het verhaal achter het plankje geweest kunnen zijn.

Maar ja, zeker weten doen we het niet. Zoals met meer kwesties uit het verleden zou je het liefst terugreizen naar het verleden en zelf een kijkje nemen. Ik houd het eerst maar bij deze Quest.

0 reacties: