donderdag 21 april 2011

Een boek beleven

Hoe je écht van een boek kunt genieten. Dat zag ik eerder deze middag in de boekenwinkel toen ik mijn inkopen deed voor de Week van de Klassieken.

Mijn oogst: de vertaling van Tacitus, Historiën, het Orakelboek en natuurlijk het geschenkboekje Parels van Rome van Rosita Steenbeek. Vooral van het Orakelboek heb ik hoge verwachtingen. Maar wat wil je, met zo'n ondertitel: Het antwoord op alle vragen. En dat voor maar tien euro. Mijn leven is binnen, denk je dan in de boekwinkel.

De boeken stonden mooi gepresenteerd op een aparte boekentafel in de winkel, in stapeltjes op elkaar. Even door het bovenste exemplaar gebladerd en vervolgens een 'nieuw' exemplaar, waar de kaft van de paperback nog niet bol staat, uit de stapel gevist en hup naar de kassa.

Toen ik na het afrekenen de winkel uitliep, zag ik in mijn ooghoek nog net een klant voorzichtig een paperback doorbladeren. Niet te ver open buigen anders breekt de rug. Ik liep verder, en toen gebeurde het: de klant haalt het boek langzaam naar zijn gezicht toe en neemt even de geur van vers drukinkt en onbeduimeld papier in zich op. Boek dicht, en weer in de kast.

Dat is pas een boek beleven!

0 reacties: