zondag 3 april 2011

Blogkermis: bibliotheken en reclame

Foto: KayVee.INC
Bron: http://www.flickr.com/photos/kayveeinc/4390934562
Toen ik als student de openbare bibliotheek van Groningen binnenstapte, viel mijn oog direct op een balie. De balie bleek van de regionale zorgverzekeraar te zijn. Ik keek er wel van op. Ik moest denken aan de uitspraak van een docent bij een bijvak dat bibliotheken in de toekomst méér worden dan een verzamelplaats van boeken alleen. Dat was tweede helft jaren negentig.

Een aantal jaren later bij de officiële presentatie van Tresoar na de fusie stond midden op het atrium van onze studiezaal een levensgrote schatkist met de hoogtepunten uit onze collectie. Bij de ingang ervan stond een bordje: 'De schatkist is mede mogelijk gemaakt door die-en-die bank'. Hé? Waarom ook niet?

Als ik een boek leen bij de bibliotheek bij mij om de hoek, dan duwt de automaat mij een bonnetje in mijn hand met daarop de vervaldatum van de uitleentermijn. Op de achterzijde staat een reclameboodschap geprint. Daar kijk ik niet meer van op.

En nu, met de aankomende Week van de Klassieken (13 - 24 april) waarin Tresoar ook partner is, werken wij voor het programma van Tresoar samen met Selexyz De Tille en het Friesch Dagblad. En ik ben daar zeer blij mee. En zo helpen we elkaar, niet waar?

Nu kan ik wel heel makkelijk zeggen: 'Reclame in de bibliotheken? O, geen probleem'. Maar als ik mij dan probeer voor te stellen dat er een groot bord middenin de studiezaal van Tresoar komt te hangen met de naam van een loterij, dan begin ik mij achter mijn oren te krabben. Moeten we dat wel willen in een bibliotheek?

Toen schoot mij het Fries Museum te binnen. Daar hangt zo'n groot bord van die bekende loterij. Het Fries Museum heeft in 2009 een miljoen gekregen en zet dit in om extra uit te pakken met presentaties in de nieuwbouw van 2012. En daar worden we allemaal beter van.

Dus, bibliotheken en reclame: moeten we dat doen? Ik neig naar een 'ja'. Een partner aantrekken voor een manifestatie vind ik uitstekend. Dat bord in die studiezaal (en alles eromheen): daar ben ik niet zo'n grote fan van. Maar als we in ruil daarvoor middelen krijgen waarmee we ons cultureel erfgoed extra voor het publiek kunnen ontsluiten, waarmee we de klant beter van dienst kunnen zijn, waarmee we weer nieuwe activiteiten voor de bezoeker kunnen organiseren, waarom zouden we dat dan ook niet doen?

Meer weten?
- dit is een bijdrage aan de blogkermis van het blog Festina Lente over Bibliotheken en reclame

2 reacties:

Festina Lente zei

Mooie bijdrage, Hans! Met prachtige voorbeelden. En wat een vooruitziende blik van je docent...

Hans zei

@Festina
Dank je wel. Ik heb met plezier een rondje meegedraaid in de kermis.
Het was een bijvak Letterkundige Infrastructuur van Nederland (helaas niet af kunnen maken).
En veel succes toegewenst met het opmaken van de balans.