dinsdag 22 maart 2011

Hallo wereld!

Foto: Jukka Vuokko
Bron: http://www.flickr.com/photos/jvuokko/321861151
Vanmiddag lag in één keer bij mij thuis mijn Internet eruit. Pats. Weg Internet. Weg wereld. Nu kon ik er al nooit zo om lachen als mijn internetverbinding het niet deed, maar deze keer ervoer ik het een tikkeltje erger. Want, een deel van mijn communicatie gaat inmiddels via Internet. Alsof mijn internetverbinding de hoorn van de haak had genomen: in gesprek en niet bereikbaar. Help! Waar zijn jullie?

Nu ik terugkijk op de cursus 23 Dingen voor Ding 23 'Evalueer wat je in de afgelopen tijd hebt geleerd', is één Ding mij het meest opgevallen: de computer met Internet als communicatiemiddel. Je hoort en leest dat dan wel, maar het is toch net even anders als je het zelf uitprobeert. Ik onderhoud met erg veel plezier een blog, ik ontmoet via blogs, tweets gaan mijn timeline in en uit, contacten worden gelegd met LinkedIn. Welkom bij communiceren 2.0.

En dan heb ik het nog niet gehad over de kennismaking met sociaal lezen, sociaal bookmarken, sociaal muziek luisteren, sociaal fotograferen, sociaal filmpjes bekijken, sociaal stamboomonderzoek, sociaal catalogiseren, sociaal ...  En de technische snufjes die dat allemaal mogelijk maken. Wat dat laatste betreft was de cursus een speeltuin: ik heb de glijbaan en de schommel gehad. En nu zien hoe we met Tresoar het klimrek en de wipwap kunnen uitproberen én toepassen.

Communicatie, kennismaken, techniek ... en, niet vergeten, wachtwoorden. Nog nooit zo vaak ingelogd met gebruikersnaam en wachtwoord. Nog nooit zoveel verschillende wachtwoorden bedacht. Nog nooit zo goed mijn lijstje met wachtwoorden bijgehouden en bewaard.

Gelukkig was het probleem met mijn internetverbinding snel verholpen. Een reset hier, een herstart daar, en daar was Internet weer. Hallo wereld!


6 reacties:

23 Dingen zei

Pfew, net goed dat ik dan juist meemaak dat je weer in de bewoonde wereld bent geraakt!
Liet ik het bij je laatste posts wat afweten qua snelheid, nu ben ik er binnen een kwartier bij.
Ik gaf je in een eerder bericht al mijn complimenten, maar dat had ik hier dus ook kunnen doen, hehe...

Hoe doe jij dat met die wachtwoorden, in een schriftje of een programma? Of sla je ze op in de browser of een online tooltje? Dit is wel een issue dat ik bij veel mensen tegenkom trouwens.

Ik weet niet hoe je je voelde toen je ineens disconnected was - namiddag en de avond? - maar ik denk dat de paniek lichtelijk uitbrak in Huize Laagland ;-) Dat zou in mijn huis in elk geval wel zo zijn. Benieuwd hoe dat zou zijn bij De Freule fan Mantgum, die wel heel blij kan zijn met een unplugged leven (op z'n tijd) :)

Hans zei

Wachtwoorden gaan heel ouderwets op een blaadje (en in mijn hoofd).

Paniek: nogal. Zeker omdat ik niet direct in de gelegenheid was om de storing op te lossen.

Ja, leuk dat je het schrijft. Ik had dit blogbericht klaar (maar nog niet gepubliceerd) toen ik het door jou genoemde blogbericht doorlas. Ik heb even nagedacht, maar de paniek van de middag won het toch van het unplugged leven.

Otto zei

Mooi van die speeltuin. Ben benieuwd welke toestellen we allemaal nog meer zullen beklimmen.

Wat die wachtwoorden betreft, ik gebruik zoveel mogelijk hetzelfde ww. Dat is misschien niet heel veilig, maar daardoor heb ik tot nu toe nog steeds geen schrift of ander hulpmiddel nodig gehad.

Hans zei

@ Otto
Ja, ik ook. Als we onze ogen en oren maar open houden voor nieuwe speeltoestellen.

Anoniem zei

Het internet is tegenwoordig belangrijker dan electriciteit, gas, water en noem maar op. Ik ben van mening dat de gemiddelde inwoner van Nederland geen flauw benul heeft wat er gebeurt als het internet in zijn totaal weg valt.
Een rijtje:
- Geen betalingsverkeer meer
- Geen levering van gas, elektra en water
- Geen stoplichten, matrix borden, digitale flitspalen........
- Delen van vast en mobiel verkeer vallen uit
- Ziekenhuis apparatuur werkt deels niet
- Deels geen post
- etc etc etc

We kunnen domweg niet zonder internet als samenleving. Gelukkig is het hele netwerk behoorlijk robuust aangelegd, maar voor alles geldt, de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Maar goed dat niet iedereen weet wie de zwakste schakel is....

Hans zei

@Paul
Inderdaad (en ik weet het ook niet).