zondag 6 maart 2011

Familie van Alle Frisii?

Grafteksten van Friezen in Romeinse dienst
Foto: H. Bijlstra
28 n. Chr. Heel Noord-Nederland is veroverd door de Romeinen. Heel Noord-Nederland? Nee. Eén volk biedt dapper weerstand aan de Romeinen en maakt hen het leven bepaald niet gemakkelijk ...

Twee jaar geleden werd de website AlleFriezen gelanceerd, een samenwerkingsverband van Friese gemeentearchieven, het Streekarchivariaat Noord-Oost Friesland, het Historisch Centrum Leeuwarden en Tresoar. Hiermee kun je alle Friezen die zijn geboren, getrouwd en overleden in Friesland nazoeken. Op een avond heb ik zo mijn familie kunnen nasporen tot vóór 1811. En toen hield de website op.

Het is fantastisch om thuis op de bank met een laptop op schoot je eigen familie te kunnen nasporen. Maar het uitzoeken van de gegevens is het halve verhaal. Wat je niet uit de opsommingen van namen kunt herleiden, zijn de verhalen. Van mijn eigen familie weet ik er een paar, maar waar zijn al die andere verhalen gebleven? Die zou je ook willen bewaren, zodat namen personen worden.

In 'Ding 21a Genealogie 2.0' zijn verschillende sites die dat mogelijk maken. My Heritage is zo'n site. Heel makkelijk stel je je eigen stamboom samen en voeg je foto's en anekdotes toe. Om verhalen en onderzoeksgegevens bij elkaar te brengen, loopt er als ik het goed heb, in Tresoar nu een proef waarin studenten communicatie zijn gekoppeld aan genealogen om de familiegeschiedenis te schrijven. Zo geef je genealogie een gezicht.

Terug naar het trouwste en betrouwbaarste volk op aarde dat zo dapper weerstand bood aan de Romeinen. In 28 n. Chr. jagen de Frisii de Romeinen weg uit Fries grondgebied. Niet meer terugkomen, a.u.b! Zijn deze dappere Frisii mijn voorouders? Nee, helaas. In de vierde en vijfde eeuw raakt het woongebied van de Frisii ontvolkt. Het nieuwe volk dat zich hier vervolgens vestigt, neemt de naam van het gebied aan. De verhalen over de Frisii kan ik helaas niet toevoegen aan míjn stamboom.

0 reacties: