donderdag 24 maart 2011

En nu nog die ene

Foto: ButterflySha
Bron: http://www.flickr.com/photos/butterflysha/140523563
Sinds enige tijd 'spaar' ik schrijfplankjes. Nou ja, sparen. Het is begonnen met Het geheim van Tolsum waarin Fries Museum en Tresoar gezamenlijk het plankje van Tolsum (collectie Fries Museum) opnieuw hebben laten onderzoeken. Dat was mij een belevenis.

Schrijfplankjes behoorden tot de meest gebruikte schrijfmaterialen uit de oudheid. Zij worden al genoemd bij Homerus (achtste eeuw v. Chr.). De auteurs uit het klassieke Athene schreven hun werk eerst in schrijfplankjes voordat dit werd gekopieerd op een handzamere papyrusrol. Van de Griekse filosoof Plato weten we dat hij zijn laatste werk Wetten (Nomoi) nog op schrijfplankjes had staan toen hij overleed. Tel mee: de standaardeditie is 345 pagina's dik. Dat moeten enorm veel schrijfplankjes zijn geweest.

Voor mijn lezing over het Tolsumer plankje leek het mij wel aardig de overlevering van het schrijfplankje vanaf de oudheid tot en met nu te laten zien. En dan niet via Powerpoint of Keynote. En zo ging ik op zoek. Medusa Archaeology voor een replica van een exemplaar uit de oudheid; het Rijksmuseum van Oudheden had er een van een latere periode; via de speelgoedwinkel een magneetbordje en het leitje; Tresoar beschikt over een e-reader. En sinds een half jaar heb ik mijn online schrijfplankje Tabula Cerata.

En nu nog die ene. Die ene die morgen (25 maart) vanaf 17.00 uur te koop is. Als grote drukte en vooral lange rijen worden verwacht. Juist. Morgen maar zien hoe het met mijn verzameling staat.

Meer weten?
- bij de iPadclub vind je een heuse aankoopgids

0 reacties: