donderdag 31 maart 2011

Bekijk je blog eens van een andere kant: Dynamic Views

Dat moeten de ontwikkelaars van Blogger gedacht hebben. Blogger introduceert een nieuwe weergavefunctie van blogs: Dynamic Views. Type achter de URL van een blog van Blogger dat je bezoekt, '/view' (in mijn geval: http://tabula-cerata.blogspot.com/view) en je kunt als lezer zelf kiezen in welk thema (Dynamic View) je het betreffende blog wilt lezen. Er is keuze uit vijf verschillende thema's: Flipcard, Snapshot, Mosaic, Sidebar en Timeslide.

Het ziet er erg gelikt uit. Als je wat speelt met de verschillende thema's, draaien en schuiven de berichten alle kanten over het scherm. De thema's doen denken aan de iPad-apps Flipboard of Zite. Al met al, de lezer bepaalt nu ook voor een deel hoe je blog er uit kan zien. Je weblog wordt zo eerder een gepersonaliseerd tijdschrift dan een statische website.

Type je wel '/view', maar gebeurt er niets bij een blog dat je bezoekt, dan kan het kloppen. De auteur van het blog kan er zelf voor kiezen Dynamic Views voor zijn blog te activeren (met deze instellingen). Bovendien werkt de functie alleen in de nieuwere versies van de verschillende internetbrowsers.

De makers van Blogger geven aan dat bepaalde functies uit je vertrouwde layout nog niet werken in de nieuwe thema-weergave. Zo ben ik mijn hele rechter kolom kwijt als ik mijn blog bekijk via een van de vijf Dynamic Views. De komende maanden wordt dit nog verder uitgebreid. Het moet dan ook mogelijk worden de thema's te personaliseren.

Probeer het maar bij dit blog. Type achter de URL '/view' en laat je verrassen. Ik vind Timeslide een mooie. Welke vind jij prettig?

2 reacties:

Bas van Houwelingen zei

Bedankt voor de tip. Direct uitgeprobeerd natuurlijk. Ik vind de Snapshot ook erg leuk omdat ik veel foto's gebruik.

Hans zei

@Bas
Ik zie het. Snapshot levert op jouw blog een mooie startpagina op.