zaterdag 5 februari 2011

Tip: de oudheid geblogd

Marcus Curtius springt in het gat van het Lacus Curtius (replica)
Foto: Livius.Org (via Wikimedia Commons)
Een van mijn interesses is de (klassieke) oudheid. Sinds ik mijn eerste stappen heb gezet in de nieuwe media, ben ik op zoek naar wat oudheid in de nieuwe media, bij voorkeur vanuit het Nederlandse taalgebied of vanuit een Nederlandse achtergrond. Dankzij Festina Lente ben ik twee blogs met betrekking tot de oudheid rijker (S.P.Q.R. - Rome, de eeuwige stad en leraar klassieke talen) en ook Festina mengt met enige regelmaat een scheut oudheid in haar plezierige blog.

Onlangs kwam ik dit blog tegen: New at LacusCurtius & Livius. Het is het blog van Jona Lendering (Livius.Org) en Bill Thayer (LacusCurtius). Eén met veel (klassieke) oudheid, waarbij nieuws en bovenal claims bij nieuwe ontdekkingen veelal tegen een kritisch daglicht worden gehouden. Een aanrader.

En ook dit blog sprak mij aan: Oudheid. Het blog wordt onderhouden door de sectie Oude Geschiedenis van de Universiteit Utrecht. Het behandelt niet alleen aspecten rond de opleiding, maar ook nieuws over de oudheid. Zeker ook een bezoek waard.

Meer weten?
- lees hier over het Lacus Curtius bij het Forum Romanum in Rome

2 reacties:

Festina Lente zei

Ha, dank voor de verwijzing en de tips! Nog 2 lezenswaardige weblogs over de oudheid: history of the ancient world en a don's life van Mary Beard.

Hans zei

@ Festina
Ere wie ere toekomt, zeggen ze toch?
History of the ancient world kende ik nog niet. Dank je wel. Meteen toegevoegd aan mijn lijstje.