dinsdag 8 februari 2011

Het kan vriendelijker

Foto: Nick J Webb
Bron: http://www.flickr.com/photos/nickwebb/3016498475
Automatisering is niet meer weg te denken uit onze samenleving en heeft ons veel gemak gebracht. Maar soms denk ik dat het wel eens wat vriendelijker zou kunnen. Sterker nog, de automatisering kan soms knap arrogant zijn.

Tenminste, dat vond ik gisteren. Ik wilde - in grote haast natuurlijk, dat zul je net zien - een treinkaartje pinnen uit een kaartautomaat. En ja, de automaat accepteerde mijn pas niet. 'Ongeldige pas. Betaal anders' (of zoiets moois) zei de kaartautomaat via het display tot mij. Daar kon ik op dat moment niet echt om lachen. 'Hoezo ongeldige pas?' dacht ik bij mijzelf. 'Die heb ik eerder in ditzelfde automaat nog probleemloos gebruikt.'

Nu is de automatisering en technologie zover dat als we een telefoon op een vliegtuig in de lucht richten, we op de telefoon kunnen zien welk toestel waarheen op weg is onder welk vluchtnummer hoe ver weg en op welke snelheid. En misschien was mijn pas wat vuil (?) en veroorzaakte dat de melding van de kaartautomaat. En ik snap ook dat de ruimte op zo'n schermpje beperkt is. Maar dan nog. Kan een melding van de kaartautomaat niet wat vriendelijker? Iets als 'Probeert u het nog eens'?

Uiteindelijk heb ik de trein gehaald en werd ik in de trein door een vriendelijke vrouwenstem van de vervoerder verwelkomd: 'Welkom in de stoptrein naar ... '.

Kijk, het kan wel.

2 reacties:

Tineke Neyman zei

Amen!
Wat ik dan wel weer mooi vind, is dat je de hele techniek kunt foppen door de kaart even over je jas te wrijven. Als een soort goochelaar. Iets met statische elektriciteit, vermoed ik. Maar het apparaat trapt er ook in. Is kennelijk ook onder de indruk van de goochelact, wat slaat ook prompt een andere toon aan.
Of ik ook een betalingsbewijs blief.

Hans zei

Zie: de automaten kunnen het wel!