woensdag 1 december 2010

Vicipaedia Latina

Ja, die bestaat ook. Een Latijnse versie van de Wikipedia. Deze variant op de Wikipedia is opgericht op 25 mei 2002 en kent inmiddels 47.000 artikelen van 240 actieve gebruikers!

Het is fantastisch om te zien hoe alle begrippen van de 'gewone' Wikipedia zijn vertaald in het Latijn. Zoek je een artikel, dan vul je de zoektermen in bij quaerere, wil je een artikel bewerken, klik op recensere. Aanmelden/ registreren gaat via conventum aperire/ conventum creare dat je terugvindt op de pagina prima (homepage).

De res (artikelen) zijn zoals te verwachten is, in het algemeen kort. Maar een res over een Latijnse of Griekse auteur kan behoorlijk in de pixels lopen. En het is niet alleen oudheid wat de klok slaat. Zo is Frisia ook in verschillende res terug te vinden en heeft computerbouwer Apple een res waar je ook een nexus (link) vindt naar mijn favoriete gadget (iPod touch est nova series machinarum a Apple Inc. creata, quae multos functiones perficit).

De techniek achter de Wikipedia's, de wiki, lijkt mij voor intern gebruik bij Tresoar zeker een goed idee. Maar eerder als iets Tresoarbreed aan de orde is dan bij afzonderlijke projecten. Zo zou een wiki 'projecten en evenementen' met een checklist en ervaringen de huidige checklist mooi uitbreiden. Bij specifieke projecten zie ik meer in het gebruik van Google Docs; het lijkt mij niet nodig om elk project afzonderlijk via een wiki met iedereen te delen. Naar buiten toe zie ik ook mogelijkheden: de sectie Friese schrijvers op de website van Tresoar zou uitstekend met een wiki kunnen.

Ik heb het nog even nagezocht: de Buma Bibliotheek heeft geen eigen res in de Vicipaedia (inmiddels wel in de 23 Dingen Wiki), en ook Tresoar is niet aanwezig. Een mooie taak voor mij, hoor ik je al denken ...

0 reacties: