woensdag 1 december 2010

Sinterklaastip

Wie nog (wanhopig?) op zoek is naar een leuk cadeau voor Sinterklaas: ik weet er één:

J. Lendering, A. Bosma, De rand van het Rijk. De Romeinen en de Lage Landen, Athenaeum (2010).

Dit is echt een zeer aanbevelenswaardig boek. Aan de hand van zowel geschreven bronnen als archeologische bronnen uit de oudheid vertellen de auteurs de geschiedenis van de Lage Landen in de Romeinse Oudheid. Het interessante van deze benadering is dat het boek laat zien dat de geschreven en archeologische bronnen elkaar dikwijls tegenspreken. De geschreven bronnen over de Lage Landen staan vol met stereotypen die door de archeologische vondsten op hun beurt weer worden weerlegd. De Lage Landen uit de titel moet je breed opvatten: het boek gaat "ook over de Romeinen - hun vooroordelen inbegrepen", zoals de auteurs in de Inleiding aangeven (blz. 6).

Niet alleen de inhoud van het boek is niet te versmaden, het boek is ook prachtig verzorgd met duidelijke kaarten en goede kleurenillustraties. Mocht het boek je bekend voorkomen, dan klopt dat: het is een herziene en uitgebreide uitgave van Lenderings boek De randen van de aarde: de Romeinen tussen Schelde en Eems (Ambo 2000) dat niet meer leverbaar is en ook antiquarisch moeilijk verkrijgbaar is (en ik kan het weten: ik ben er een paar jaar naar op zoek geweest!).

Kortom, een aanrader!

Jona Lendering is als historicus werkzaam voor Livius Onderwijs en beheert een van 's werelds grootste websites op het gebied van oude geschiedenis.
Arjen Bosman doceert provinciaal Romeinse archeologie aan de Universiteit Gent en is als archeologisch adviseur verbonden aan TML in Woerden. Bosman is werkzaam bij Livius Onderwijs.
 

Lees hier een interview met de beide auteurs.

Boekgegevens
J. Lendering, A. Bosman, De rand van het Rijk. De Romeinen en de Lage Landen, Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep 2010
ISBN 978 90 253 6726 8
336 blz., EUR 34,95

2 reacties:

Johan Steendam zei

Had het boek een tijdje geleden al in de winkel zien liggen, maar na jou positieve recensie heb ik het toch maar aangeschaft :) Als ik een tip terug mag gegeven check http://historianet.nl/ Het is de website van een prachtig geilustreerd geschiedenis magazine, met deze keer veel aandacht voor Alexander de Grote. Echt schitterend om te zien en om te lezen!

Hans zei

@ Johan
Hartelijk voor deze tip. Ik ken het niet. Ik zie interessant materiaal en veel oudheid op de website.
Ik wens je veel plezier met het boek. Een goed voorbeeld waar schriftelijke en archeologische bronnen andere interpretaties geven, is het stuk over de Friezenopstand (blz. 120-5)