donderdag 23 december 2010

Drie weken wachten op antwoord

Foto: Robbert van der Steeg
Bron: http://www.flickr.com/photos/robbie73/4244846566
Dat was in de oudheid heel gewoon. Langer ook trouwens. Toen Alexander de Grote in India een verslag van zijn voortgang naar het thuisfront in Macedonië stuurde, kun je je zelfs wel afvragen of die berichten ooit wel aankwamen. Van India naar Macedonië! Een koerier, per paard, lopend, met de boot. Ongelooflijk.

En hoe vonden legers in de oudheid elkaar op tijd met de primitieve communicatiemiddelen? Maar zij vonden elkaar wel. Germanicus trok in 15 n. Chr. op tegen de Germanen: hij stuurde vanuit Mainz zijn voetvolk naar het noorden, de ruiterij trok via een omweg door het gebied van de Friezen stroomopwaarts de Eems op en Germanicus zelf verplaatste zijn leger per vloot naar het noorden. En toch, tegelijkertijd kwamen zij bij hetzelfde punt (Eems) om de Germanen in de tang te knijpen. En dat zonder email. Of twitter. Of Instant Messaging.

Instant Messaging (chatten): het lijkt mij wel wat voor Tresoar. Eerder berichtte ik al om elkaar minder met email te belasten door te gaan chatten. Een vergadering afspreken per chat. Waarom niet? De accounts liggen klaar, nu we deze cursus volgen. Alleen, en ik probeer de chat intern, het valt mij op dat als ik niet direct maar na een poosje een antwoord krijg op een eerder verstuurd chatbericht, mij dat juist niet zo opvalt. Chatten werkt het best als je op dat moment met elkaar in gesprek bent.

De chat als onderdeel van de virtuele studiezaal lijkt mij prima. Zo kunnen wij onze bezoekers die veelal thuis in de avonduren onderzoek doen, direct verder helpen. Het rapport 'Instant Messaging in Al@din' van Rob Coers is zeker een goed startpunt als Tresoar dit gaat opzetten.

Drie weken wachten op een antwoord hoeft gelukkig niet meer.

2 reacties:

23 Dingen zei

Oei... je moest al meer dan een week op een antwoord van mij wachten! Ook niet comme-il-faut ;-)
Maar dank als tresoar mijn bevindingen zou willen inachtnemen. Het is inmiddels wel een wat ouder rapport, maar veel zaken zijn nog wel geldend. Inmiddels heeft het BHIC veel expertise opgedaan met chat, dus afkijken bij hen is royaal toegestaan :)

Hans zei

@ Rob
Bedankt vor je reactie.