maandag 22 november 2010

Lekker bewaren

Bewaren is een belangrijk woord in Tresoar. We bewaren nogal wat: documenten, boeken, foto's, verhalen, realia van Friese schrijvers, analoog, digitaal, noem maar op. En we bewaren bladwijzers (favorieten).

Nu gaat dat bewaren ons gelukkig goed af. Een enkele keer hebben we te maken met een 'zoek boek' of een 'zoek document', maar wat wil je met meer dan 25 km aan boeken en documenten in het magazijn en de depots. Over het algemeen is er niet of nauwelijks een probleem.

Foto: Jan Kalma
Alleen die bladwijzers! De bladwijzers van Tresoar staan keurig op een aparte plaats op de website. Maar onze eigen bladwijzers raken nog wel eens zoek. Overstap van Internet Explorer naar Firefox hier, even niet opletten bij een update van Firefox daar, en weg bladwijzers. Dat moet toch beter kunnen.

En toen las ik over Ding 10 Delicious: online je bladwijzers bewaren, ordenen met tags en, als je wilt, delen met je collega's en de rest van de wereld. Kijk, hier word ik blij van. Ik heb rondgekeken op de site, hier en daar wat aangeklikt, nog eens wat nagedacht en toen besloten een account (www.delicious.com/hans.laagland) aan te maken. Mijn bladwijzers geĆ¼pload naar Delicious, en klaar.

Erg handig lijkt mij dit. Ik hoef nooit meer bang te zijn dat ik mijn bladwijzers kwijtraak. En ik zie ook mogelijkheden voor mijn werk bij Tresoar. Zo kan ik met Delicious bladwijzers die bij een project horen, heel gemakkelijk delen met leden uit de projectgroep, zowel binnen als buiten Tresoar. Ook voor de lesprogramma's die we nu voor Tresoar en Buma Bibliotheek ontwikkelen, ruik ik kansen: hoe, weet ik nog even niet, maar dat komt vanzelf. En als we onze eigen Tresoarlinks via Delicious aanbieden, kunnen we ook het gebruik van deze sites monitoren. En delen.

Tot die tijd ga ik nog eens goed rondkijken bij (mijn account bij) Delicious. En nu maar ervoor zorgen dat ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord goed bewaar!

0 reacties: