woensdag 17 november 2010

Ingelinkt

Sinds een paar dagen zit ik op LinkedIn.

LinkedIn is een beroepsgericht sociaal netwerk waarmee je contacten kunt uitwisselen met andere geregistreerde gebruikers en je zo kunt profiteren van elkaars netwerk. Deze zogenoemde Connecties (zie het als 'vrienden' op Facebook) ga je aan met mensen die je kent en vertrouwt. Dit principe kun je inzetten om met (oud)collega's, -studiegenoten of -klasgenoten in contact te komen, om een nieuwe baan te vinden, maar ook om kennis met elkaar te delen.

Een behoorlijke poos lang heb ik gemeend dat de nieuwe media niets voor mij persoonlijk zouden zijn. Ik ben nogal gesteld op mijn privacy, en nieuwe media en privacy liepen in mijn ogen niet bepaald arm in arm over straat. Aan de andere kant weet ik ook dat de nieuwe media steeds meer deel uitmaken van deze tijd. En je ogen ergens voor sluiten zonder ook maar tussen je oogharen door een kijkje te nemen? Nee.

Van de nieuwe media leek mij LinkedIn interessant en nuttig. Ik vroeg mij af welke privacy-informatie op LinkedIn komt te staan die niet al elders beschikbaar is? Zo ben ik met naam en geboortejaar terug te vinden in de OPC en daarmee in WorldCat, staat mijn geboorteplaats, mijn opleiding en mijn huidige functie in drukwerk gepubliceerd en binnenkort op Internet, en ziet een ieder die ik buiten op straat tegenkom, mijn gezicht. En daar heb ik geen probleem mee. Hoezo "privacy-informatie"?

Kortom, na een paar weken van wikken en wegen heb ik nu een eigen profiel gemaakt, fotootje toegevoegd, en de eerste connecties gelegd en ontvangen. De hulp en enthousiasme van Snuf, de cursus 23 Dingen, en een bezoekje aan de film The Social Network hebben dit proces zeker bespoedigd.

De eerste stappen op LinkedIn zijn daar, en nu is het afwachten hoe het balletje verder gaat rollen. Ik heb er zin in. En daarna? Op weg naar Facebook? Vraag mij over een poosje maar weer.

1 reacties:

Neeltje zei

Wederom een leuke blog om te lezen. Je geeft je twijfels aan, maar toch ook je behoefte de dingen te ontdekken. Fijn!

Ben inderdaad benieuwd of het bij LinkedIn blijft of dat je doorgaat...je kent mijn verhaal.