donderdag 28 oktober 2010

It's that simple

Voor deze opdracht van Ding 6 heb ik gekozen voor een foto van een computer uit, wat lijkt, het stenen tijdperk.

Foto: Kevinthoule
Bron: http://www.flickr.com/photos/kevint/1004955/
Deze simpel-ogende computer op de foto uit april 1976 is de allereerste computer die Steve Jobs en Steve Wozniak hebben gebouwd. Het is misschien moeilijk voor te stellen, maar uit dit houten kistje is een computerbedrijf ontstaan dat eerder dit jaar kortstondig het op een na grootste bedrijf in de wereld was, afgemeten naar de beurswaarde. Ik heb het natuurlijk over Apple.

Ik ben een groot liefhebber van de computers van Apple. En de reden hiervoor is heel simpel: in mijn ogen werkt een Mac met Mac OS (het meest geavanceerde besturingssysteem) gewoon zoveel beter dan een PC met Microsoft Windows.

Waarom werken computers van het bekende fruitmerk uit Cupertino zo goed? Om dit uit te leggen is één woord is al voldoende: gebruiksvriendelijk. De producten van Apple zijn gebruiksvriendelijk.

Dat klinkt allemaal heel logisch. Natuurlijk, een product moet gebruiksvriendelijk zijn, simpel in de bediening. Maar in een tijd dat zelfs het koffiezetautomaat een digitaal display heeft, is die gebruiksvriendelijkheid soms ver te zoeken. Ga maar na en probeer maar eens de tijd te wijzigen in de klok van de magnetron in de keuken zonder gebruiksaanwijzing. Laat staan computers.

Steve Jobs en zijn collega's bij Apple zijn er in geslaagd om gebruiksvriendelijke apparatuur te ontwikkelen: de iPod, iPhone, de iPad: miljoenen en miljoenen verkoopt Apple ervan. En natuurlijk de Mac. Het is niet voor niks dat Steve Jobs tijdens demonstraties van nieuwe producten juist deze zin steeds uitspreekt: It's that simple (er is trouwens nog een reden hiervoor zoals dit prachtige filmpje dat ik vanochtend aantrof in dit blogbericht van het blog Mijns Inziens mooi laat zien).

Hoe doen ze dat bij Apple? Apple gaat terug naar de gebruiker, verplaatst zich in zijn positie en gaat pas dan aan de slag. En met succes. Het is de kunst nooit de gebruiker uit het oog te verliezen. Dat is lang niet altijd even makkelijk. Maar als je er in slaagt, ben je gelijk een stap voor, creëer je een aantrekkelijk product of dienst, en weet de consument of de bezoeker jou weer terug te vinden.

It's that simple.

2 reacties:

23 Dingen zei

Mooi betoog waarin je uitlegt waarom je zo'n Apple fan bent. Ik ben voorlopig nog niet om, met 4 windows laptops in huis blijft dat toch de norm. Maar ik moet toegeven... er zijn ook al 2 iPhones en die bevallen meer an uitstekend.
Op de volgende bijeenkomst in Leeuwarden, ontmoet ik jou graag in iWear

Hans zei

iWear: bedankt voor de tip ;-)
Rond februari 2011 komt er een Mac App Store (met een klik programma's kopen en installeren op de Mac) en in juli wordt de nieuwste versie van MacOS (10.7) verwacht met o.a. integratie van iOS-functies in de user interface met multi-touchbediening. Een goed moment om om te gaan?